assmann.pl | spawanie.assmann.pl | shop.assmann.pl |

Czasami… to wina kabla

Dzięki miliardom łączy zmierzonych przez nasze testery Fluke Networks i około pięciu kolejnych pomiarów wykonywanych w każdej sekundzie kolejnego dnia roboczego, doświadczyliśmy już prawdopodobnie wszystkich możliwych problemów z okablowaniem. Co oznacza, że widzieliśmy wiele fatalnej jakości kabli.

 

Mówimy o kablu ze szpuli, jeszcze zanim instalator zdążył go dotknąć. Takie sytuacje nie zdarzają się często, ale jesteśmy na nie przygotowani i Ty też powinieneś być. W zdecydowanej większości przypadków dzieje się tak dlatego, że ktoś poszedł na skróty i skusił się na tani kabel od nieznanego producenta. Jednak nawet renomowanym producentom czasem zdarzają się potknięcia. Oto przykład, który pojawił się w naszym Centrum Pomocy Technicznej (TAC) w zeszłym miesiącu.

 

Kontrahent skontaktował się z nami, ponieważ jego testy kończyły się niepowodzeniem. Dostarczył nam kompletne wyniki testów w formacie .flw „LinkWare” wraz z wykresami - zawsze zalecamy to rozszerzenie, kiedy potrzebujesz naszej pomocy w wyśledzeniu problemu. Spośród 95 testów sześć zakończyło się niepowodzeniem, a dwanaście zakończyło się komunikatem „PASS *”. Gwiazdka przy pomiarze wskazuje, że chociaż wynik był lepszy niż wybrany limit, mieścił się w zakresie dokładności testera. Jako przykład zobacz pierwszy wykres. Widać, że wynik Return Loss (RL) dla pary 3-6 (zielony) zbliża się do linii granicznej (czerwony) przy częstotliwości około 350 MHz. W rzeczywistości raport LinkWare pokazuje, że zmierzona wartość przy 352,0 MHz mieści się w granicach 0,4 dB od linii limitu. Niepewność pomiaru DSX jest większa niż 0,4 dB, co oznacza, że ​​istnieje znaczna niepewność, czy pomiar jest faktycznie pozytywny, co doprowadziło do powiadomienia „PASS *”.

 

 

Czasem zdarza się, że kiedy klienci widzą dużą liczbę niepowodzeń, podejrzewają, że jest to problemem z testerem. Klient zaniepokojony testerem przeprowadził wiele autotestów, podłączając adapter Permanent Link na jednostce głównej bezpośrednio do adaptera Channel w jednostce zdalnej. W każdym przypadku margines mieścił się w zakresie 13-15 dB, znacznie przekraczając margines błędu. Potwierdziło to, że nie był to ani tester, ani adaptery.

Nasz zespół TAC ma bzika na punkcie rozstrzygania problemów w oparciu o same wykresy. Tym bardziej jeśli już „kilka takich przypadków widział”. Usłyszysz wówczas, że „spadki” w wydajności RL wskazują na problem z kablem. Ale kiedy zaczyna się emocjonować nad rozwikłaniem skomplikowanej tajemnicy i popisywać swoim doświadczeniem, klient w tej sytuacji prawdopodobnie woli przejść do sedna sprawy.

Dlatego nasze testery mają wbudowane kilka funkcji diagnostycznych: High Definition Time Domain  Reflectometer (HDTDR) i High Definition Crosstalk Analyzer (HDTDX). Wskazują one lokalizację strat odbiciowych lub przesłuchów na długości kabla. W tym przypadku HDTDR wyglądał jak drugi wykres.

 

Czy potrafisz wskazać, gdzie jest usterka? Nie? To dlatego, że znajduje się na całej długości kabla. W większości przypadków awaria jest spowodowana złym złączem lub kiepską jakością terminacji, wówczas w tym miejscu pojawi się skok i będziesz wiedział, co naprawić. Kiedy wykres wygląda jak poniżej, to oznacza, że kabel jest zły, a jedynym sposobem na jego naprawę jest zastąpienie go lepszym. Dlatego to zrozumiałe, kiedy ktoś szuka źródła problemu gdzie indziej – obwiniając na przykład sam tester.

 

 

DSX wskazuje awarię łącza w jeszcze łatwiejszy sposób - funkcji o nazwie FaultInfo. W przypadku awarii łącza wystarczy dotknąć zakładki „Diagnostyka” na ekranie, aby zobaczyć proste wyjaśnienie problemu, jak pokazano na rysunku poniżej.

 

 

Ostatnia uwaga - jeśli masz wątpliwości co do jakości kabla, możesz go przetestować na szpuli lub w pudełku jeszcze przed jego zainstalowaniem.

Wystarczy użyć DSX CableAnalyzer™,  np. DSX2-8000 (zobacz w naszym sklepie)

Obejrzyj ten film, aby zobaczyć, jak: https://www.youtube.com/watch?v=-APuN2edUP0

 

 

*Artykuł jest autorstwa firmy Fluke Networks, oryginalne źródło: https://www.flukenetworks.com/blog/cabling-chronicles/sometimesits-cable

 

Kontakt

office@assmann.pl
tel. 71 326 71 40
kontakt »

Wypożycz tester

W celu wypożyczenia testera skontaktuj się z nami:

office@assmann.pl
tel. 71 326 71 40
wypożycz tester »

Szkolenia

Firma ASSMANN jest jedynym oficjalnym certyfikowanym organizatorem szkoleń CCTT Fluke Networks (Certified Cabling Test Technician) w Polsce.

zobacz szczegóły »

Newsletter

Poinformujemy Cię o terminach zbliżających się szkoleń CCTT, promocjach, nowościach i podeślemy trochę wartościowej wiedzy. Zapisz się!